מה עושים במקרה של התייבשות?

מה עושים במקרה של התייבשות

כאשר הגוף מאבד נוזלים יותר מהכמות שהוא צורך, מתרחשת התייבשות.

הפעילות היומיומית של האדם מובילה כל הזמן לאיבוד נוזלים. בהזעה, במתן שתן וצואה ואפילו בזמן נשימה. יחד עם איבוד המים מאבד הגוף גם מלחים. (בכמות קטנה יחסית) כאשר יש איבוד נוזלים בכמות גבוהה ביחס לצריכה של הנוזלים, עשוי להיווצר מאזן נוזלים שלילי. זה מוביל להתייבשות.

חשוב לדעת שהתייבשות קשה עלולה להוביל למוות.

איך מטפלים במצב של התייבשות?

טיפול בבית:

  • כאשר מדובר במצב של התייבשות קלה, חשוב להחזיר לגוף את נפח הנוזלים שאבד. חשוב לעשות את זה בעדינות ובצורה מדורגת על ידי שתייה של לגימות קטנות או אפילו באמצעות קשית. אפשר למצוץ קוביות קרח. הצריכה באופן הזה יעילה אך לא לאורך זמן. עדיף לשתות מיץ ממותק על מנת לאפשר לגוף לאזן את המלחים שהוא איבד.
  • חשוב לדעת. שתייה מהירה והחזרה של נוזלים בקצב מהיר במצב של התייבשות עלולות להחמיר את התסמינים מהם החולה סובל וזאת בגלל הפרעה לשיווי המשקל בין מלחי הדם.
  • שתייה מהירה עלולה אף להגביר תחושה של בחילה והקאה.
  • במקרה של חום גבוה, חשוב להוריד את החום על ידי הסרה של ביגוד עודף, להימנע משהייה באזורים חמים ולצרוך תרופות להורדת חום.
  • במקרה של חשד למכת חום, חשוב להוריד את טמפרטורת הגוף בעזרת רטיות רטובות או מגבות לחים שיעטפו את גופו, שהייה במקום ממוזג או בקרבת מאוורר.

טיפול בבית חולים:

הטיפול בחולה בבית החולים יכלול עירוי נוזלים לתוך הווריד כדי להחזיר את נפח הנוזלים וכן בדיקות לצורך אבחון הסיבות שהובילו להתייבשות.

לעיתים זה יכלול תרופות שונות כמו אנטיביוטיקה נגד זיהומים או מתן אינסולין לחולי סוכרת כמו גם מלחים לצורך תיקון ההפרעות באיזון המלחים.

מהם הסימפטומים להתייבשות?

יש את התסמינים הראשוניים אשר אלו עלולים להחמיר במקרה והמצב לא יתוקן.

  1. הביטוי הראשוני הוא צימאון ויובש בפה.
  2. חולשה כללית.
  3. סחרחורות ודפיקות לב.
  4. אם המצב ממשיך ללא תיקון, יופיע בלבול שעשוי להידרדר למצבים של חוסר הכרה, פרכוסים, עד למצב של תרדמת מלאה ואף מוות.

סימנים המצביעים על חשד להתייבשות:

  • אדם מיובש סובל מהפחתה בכמות הזיעה ובכמות השתן המופרשים מהגוף. מעבר לכך השתן הופך להיות מרוכז מאוד ועל כן הצבע שלו יהיה כהה יותר.
  • חום הגוף של האדם המיובש יהיה גבוה, הדופק יהיה מואץ ולחץ הדם יהיה נמוך. קצב הנשימה שלו יהיה מואץ. הסימנים הללו עשויים להצביע על התייבשות אצל החולה כמו גם על חומרת המצב.

כאשר ישנם הסימנים הללו, החולה או כל מי שנמצא בסביבתו, אמורים לחשוד כי אכן מדובר בהתייבשות ולפנות לשם כך לקבלת טיפול רפואי.

סובלים מסימני התייבשות? אל תזניחו! פעלו עפ"י ההוראות.

"הצלה ללא גבולות" מאחלת לכם חיים נעימים ומאוזנים תמיד! תוכלו למצוא באתר מדריכים להצלת חיים נוספים.

*מדריך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, ואם ימצא טעות נא לעדכן אותנו ב- צור קשר.

כתבות ופוסטים נוספים
איך לטפל בדימום אצל ילדים

איך לטפל בדימום אצל ילדים

איך לטפל בדימום אצל ילדים? הילד בוודאי ייבהל למראה הדם. המבוגר האחראי בשטח חייב לוודא מה מקורו של הדימום ולדאוג לעצירתו. המשיכו לקרוא כיצד לטפל…

קרא עוד »
איך לטפל בתינוק שנחנק

איך לטפל בתינוק שנחנק

התינוק נחנק ממאכל קשה? מחלקיק משחק קטן? הוא משתעל ומשתנק? מכחיל? מאבד הכרה? אל תאבדו זמן יקר. טפלו בו על פי המדריך איך לטפל בתינוק שנחנק.

קרא עוד »
הצלה ללא גבולות - Rescuers Without Borders

הצלה ללא גבולות הינו ארגון מתנדבים ישראלי בפריסה בנילאומית המונה מעל 1,600 מתנדבים, פראמדיקים ורופאים המסורים להצלת חיים בכל העולם.